söndag 7 februari 2010

Ett dilemma

Stat landsting och kommun tar ut skatt av oss alla, detta för att finansiera viss verksamhet som det finns ett relativt stort samförstånd om att det skall finansieras med gemensamma medel. När staten osv hela tiden förändrar förutsättningarna, ändrar t ex i sjukpenningen, som bör betraktas som en försäkring som försäkringstagaren har betalt in i ett system i förhoppning att aldrig behöva utnyttja denna, ibland blir det överskott för staten i dessa system ibland inte. Nu ser det ut som om vägavgifter blir vanligare och vanligare, vi har redan bilfärjor som drivs av vägverket men som kostar 50 kronor enkel resa i Stockholms området.

Att avgiftsbelägga sådant som vi redan skall ha finansierat med skattemedel är helt enkelt en dold skattehöjning och inget annat, grundidén med att skattefinansierad verksamhet är två dels skapa en möjlighet för alla att utnyttja en tjänst oavsett inkomst då alla oavsett om man utnyttjar denna bidra med en slant till denna, dels skapa möjligheten att genomföra stora investeringar i tex infrastruktur och sjukvård. När dessa funktioner dels skärs ner och dels avgiftsbeläggs så urholkar man sakta men säkert statens existensberättigande.


SvD

4 kommentarer:

  1. Jag håller med , detta har vi redan betalt.Jag är en av de många drabbade i Värmdö. Bilskatter + höga bensinskatter har vi ju redan. Dessa oerhörda intäkter borde kunna bekosta vägverket, men vägverket har bara pengar att driva själva vägverket verkar det som. BANTA bort allt utom beställardelar av vägverket produktion!!.
    Idag betalar jag 650kr i månaden för biltullen genom Stockholm. Ska jag sedan betala ca 2400 skattade pengar till per år(4kr passage som säkert blir 10 innan de är klara). isåfall måste jag på ett år före skatt med 50% skatt ta nästan 20.000skr av bruttolönen för att ta mig fram och tillbaka till jobbet + bensin + bilskatten. DVS kostnader som BARA är skatter. Hur kan de ens komma på att begära mer pengar??

    SvaraRadera
  2. Ang SVD Värmdö säger nej till broavgift (7 febr):
    För hette det skatter. Sen kom det mera rumsrena ordet ”avgifter”. Med div tillägg som miljö-, trängsel- och brukar-avgift. ”Avgift” förekommer 13 ggr i artikeln. Och tusen ggr i vår vardag. En bro/väg/miljö/trängsel-avgift brukar börja med 4 kr, utlovad under en försöksperiod. Och när det blir uppenbart att infrastruktursatsningen blir mångdubbelt dyrare – då rusar avgifterna iväg och blir permanenta kassakor. Medborgarboskap skall dräneras på sina slantar, då blir de fogliga undersåtar. Kommentar av Debattören

    SvaraRadera
  3. Och så kommer det att fortsätta... Ända tills tillräckligt många kommer underfund med vart pengarna egentligen går! Man behöver ju inte precis vara rabiat socialist för att tycka att våra direkta och indirekta skattepengar skall gå till just det ändamål som de konfiskeras för.På så sätt har ju både makten och folket en hyfsad koll på sakernas tillstånd, ifall mer eller mindre skatteuttag är motiverat etc.

    SvaraRadera
  4. Hjälp! Nu är Sverige verkligen på väg utför!

    Jag hatar dessa avgifter i tex USA och många länder i Europa. Jag kan acceptera den för Öresunds-bron, men absolut inte för vägar inom landet.

    Vad håller Sverige på att förvandlas till? Ett nytt USA?

    SvaraRadera