söndag 20 juni 2010

Låt inte Bevarandefascisterna vinna

Man kan skriva hur mycket som helst om alla nybyggnationsplaner i Stockholm, och visst är det viktigt att inte upprepa 70 talets katastrofala hantering av vår stad och stadsbild. Men det vi har nu är en grupp högljudda personer med tillgång till media som helt enkelt älskar t ex slussens betongklump till konstruktion, som älskar de trånga mörka ovälkomnande passager som är till för gående, de kan knappt hålla sig när de försvarar Sergels torg förträffligheter. Men om vi kommer till nybuggnationer där fler kan få bostad i vår stad, där spännande arkitektur kan se dagens ljus och där Stockholm kan ges möjlighet att konkurrera med t ex Köpenhamn som en arkitekturiskt spännande stad, nä då är det ren katastrof enligt dessa människor.

Då avslöjar de sig enbart som en grupp elitister som enbart är intresserade att bevara för att kunna tillhöra den lilla skara som har möjlighet att bo i staden och inte vill dela med sig av den upplevelsen, nya bostäder och annat kan byggas i skogen långt från deras egna promenadstråk.

Har sagt det förut, men det tål att sägas igen, bygg mer, på höjden, bredden ut i vattnet, men bevara stadens själ, vilket inte betyder att allt skall vara som det är, en stad måste utvecklas och förnyas hela tiden annars dör den.


DN SvD SvD SvD

3 kommentarer:

  1. Staden är vad den var, och skall så förbli, här ska inte komma massa nyrika och ta ifrån oss gamla söderbor vår fina stadsdel

    SvaraRadera
  2. Bygg som ni vill bara vi får en sån här : http://slussensurfspot.blogspot.com/

    SvaraRadera
  3. TUNNEL UNDER STADEN
    När ska man förstå att vi måste ha en genomfartstrafik mellan södermalm och norrmalm men att den INTE ska gå genom vårt historiska center tillika en av de vackraste platserna på jorden om det inte vore för motorlederna som byggts på kajerna runt ön.
    Bygg istället Österleden Förslag C dvs en tunnel från Värtan under Östermalm, med anslutningsmöjlighet vid Nybrokajen, och vidare under vattnen öster om Gamla stan mot Södermalm under Stadsgårdkajen.
    Tunneln ersätter helt slussen som trafikapparat

    SvaraRadera