Om det stämmer som står på SvDs Brännpunkt idag så är det inte bara ett omyndigförklarande av FMV utan det väcker även frågor om kompetens och ledarskap i en organisation som hanterar miljarder varje år. Visst kan man se det som en partsinlaga då den är skriven av folk på Hägglunds, men när hörde någon senast om ett inlägg på debattsidorna om just en sån här sak, det gör trovärdigheten ändå hyfsat stor. Att det sen framkommer att man inom FMV har bortsett från vad de experter som utvärderat de olika alternativen har ansett är inte bara konstigt utan på gränsen till vad som luktar korruption
Nu har visst flygvapenchefen insett att det inte ser bra ut att det inte finns några helikoptrar som är operativa förrän år kanske år 2017 så han kommer nu föreslå att man renoverar de gamla Superpuma helikoptrarna. (vad gör man med de Vertol helikoptrar som man har i malpåse framgår inte) Med tanke på att der tydligen behövs ett uppmärksammande från media innan såna tankar kommer upp kan man verkligen fråga sig om det är rätt man på rätt plats
Glöm inte att när väl dom "nya" helikoptrarna levereras är dom ju redan 30 år gamla och ska därmed definisionsmässigt skrotas för ett nytt system. Bakvänt och kostnadseffektivt så det förslår?
SvaraRaderastor debatt i uk just nu
SvaraRaderauk har 8 helikoptrar i afghanistan us har 120
eller liknande.
rikligt med kritik har levererats till regerigen eftersom de har skapat denna situation.
en helikopter Bravo November har varit med i samtliga konflikter sedan falklandskriget....
/Dan
Även gamla helikoptrar flyger. Man behöver ju inte skicka dem till nåt islami-stan land utan istället ha de här hemma där de gör nytta med att släcka bränder och rädda fritidsbåtsfolket.
SvaraRaderaFinns det någon i detta korrupta land som inte tror att det betalas ut en massa svarta pengar för att få en stor militärorder här också?
SvaraRaderaEtt litet fel i din blog bara... Det är inte Vertolhelikoptrarna som ska renoveras. Det är Helikopter 10 "Superpuman"!!!
SvaraRaderaVarför skulle man renovera ett fåtal helikoptrar för nästan 800 milj kr när man istället kan renovera andra 500 milj kr? Jag har svårt att se fördelen.
SvaraRaderaMan kör inte flygplan och helikoptrar som bilar, dvs tills de faller isär. Folk brukar då dö. Staten har redan gjort mycket klart (förra regeringen) att man inte vill att Försvarsmakten ska hålla på och konkurrera med det civila näringslivet om räddningstjänst med helikopter. Därför får inte Försvaret längre syssla med sådant. Så är det tyvärr och det är bara att höra av sig till politikerna om det.
Helikoptrarna levereras inte när de är 30 år gamla. De levereras inom några år. Problemet är att det tar ytterligare några år att utbilda all personal på att flyga och underhålla maskinerna. Vi har haft nog med haverier i det här landet inom helikopterväsendet som berott på dåligt ledarskap och dålig utbildning.
Anonym 10.07
SvaraRaderasorry det gick lite för fort men är nu korrigerat
Wiseman
SvaraRaderasom vanligt kloka påpekamden, ja varför slösa bort ännu fler miljoner av de man faktiskt inte har, försvaret är idag underfinansierat och underbemannat i ett sånt läge kräver det att man håller i pengarna och prioriterar. Om man ser till det som kommit fram de senaste dagarna så sker inget av dessa saker inom försvaret idag, så frågan kvarstår, vilka huvuden rullar? men i landet där man inte är ansvarig för sina handlingar kommer med största sannolikhet inget att hända.
När nu värnplikten avskaffas, så vore det ju rimligt att privatisera försvaret, ett staligt försvar skall ju inte konkurrera med privata aktörer på marknaden. Jag tror inte t ex Blackwater hade valt Patria, bara för att de råkar muta enskillda tjänstemän bättre än vad gör.
SvaraRaderaHur gick SEP upphandlingen till?
SvaraRaderaCitat från Ekot
” Experter vid Försvarets materielverk (FMV) fann att bara ett militärfordon klarade försvarets krav vid upphandlingen. Men experterna plockades bort och FMV valde fordon från ett annat företag.”
”Efter att experterna plockats bort gjorde annan personal vid FMV en utvärdering av de anbud som kommit in. Så sent som i januari kom även de fram till att Hägglunds var bäst. Trots det beslutade FMV i juni att välja fordon från Patria.”
”Konsekvenserna av Leif Nylanders ifrågasättande blev att de främsta experter inte fått vara med och utvärdera vilket militärfordon som är bäst. Att Leif Nylander fått påverka FMV:s offentliga upphandling är anmärkningsvärt. Det säger Malena Britz, forskare på Försvarshögskolan”
Det här tycker jag känns konstigt.
SEP kunne aldrig vinna för SEP var aldrig "politiskt" rätt.
Undra om det "politiska" kravet fanns med i upphandlingen.
Huvuden bör rulla.
Erik