torsdag 4 mars 2010

Vilken överraskning, is på vintern!!

Jaha nu sitter det tolv fartyg fast i isen utanför Sveriges kuster.

Precis som när det gäller Järnvägar och T-bana så är det regeringens fel.

Bygg 10 nya superisbrytare, kostnaden spelar ingen roll, fartygen måste fram till vilket pris som helst.

Eller varför inte köpa in någon forma av värmesystem som håller våra farleder öppna som om det vore sommar.

Att vi har extremt väder har ingen som helst betydelse, allt skall gå som om det var sommar, fy skäms på er i regeringen som tydligen helt enkelt struntar i våra fartyg.


Sen kan man fråga sig om det inte är så att regeringen är ansvarig för alla tak som rasar in, nu krävs att de agerar, så här kan vi inte ha det. Väntar nu med spänning på vad frälsaren Östros har att säga, för snart kommer något.


Allvarligt talat kan man undra om den som godkänt att vår bästa isbrytare har hyrts ut över vintern får sparken eller inte, jag gissar på att han blir befordrad. det bevingade uttalandet

– Oden är uthyrd för forskning och kontraktet skrevs långt innan vi visste att vi inte skulle få en normal vinter, säger Tommy Gardebring.

gör att man kan undra om personen vet i vilket land han bor. Is i Sverige på vintern, vilket överraskning, varför har staten byggt isbrytare överhuvudtaget om de inte behövs??

vilket kokkoshuvud


SvD DN Smp AB SvD SvD DN VG POL SvD SvD VG

15 kommentarer:

  1. Östros fräls oss från regeringens katastrofala misslyckanden när det gäller att hålla is och snö borta från vårt land, skatter och lagstiftning är receptet

    SvaraRadera
  2. Misslyckad invandringspolitik, misslyckad köldpolitik, här krävs krafttag, finns bara ett parti som vågar stå upp mot muslimer och kyla. det här klarar bara SD

    SvaraRadera
  3. ha ha
    ja varför inte Sommardemokraterna som kräver att vintern får åka hem till Norge igen, för det är väl där den kommer ifrån, varför tar de annars alla vinter OS medaljer för

    SvaraRadera
  4. Saken är ju den att det är just en normal vinter vi upplever nu - vilket man helt tycks ha glömt bort på vissa håll. Som en följd därav ser vi nu hur problemen hopas med igensnöade vägar och nedisade järnvägar, tak som inte håller för snötyngden och nu senast fartyg som fastnar i isen. Om vi sedan ska skylla på regeringen eller oppositionen låter jag vara osagt; vad som oroar mig mest är historielösheten bland de ansvariga!

    SvaraRadera
  5. Med den vanliga massmedial logiken hade ansvariga för isbrytarna hånats i massmedia om de INTE hade hyrt ut Oden om vintern blivit isfri. Det är lätt att vara efterklok med facit i handen.

    SvaraRadera
  6. Så länge sommaren är isfri tycker inte jag att vi skall klaga. Gnällspikar!

    SvaraRadera
  7. Jag hoppas att detta är en sarkastisk blogg, för du verkar ju HELT bakom flötet...

    SvaraRadera
  8. om det inte var sarkasm så skulle jag hålla med om jag verkar helt knäpp

    SvaraRadera
  9. Isbrytarna är beställda byggda och inköpta av svenska staten för att hålla våra vatten så isfria som det är möjligt under vintern

    om det anses att de inte behövs skall de säljas och vi skall inte ha några isbrytare, att hyra ut dessa kan aldrig vara ett alternativ

    SvaraRadera
  10. Kan ju vara som så att det i vanliga fall är betydligt mindre is så de andra isbrytarna räcker gott och väl och man kan använda Oden till forskning ist. Men vad vet jag, du är ju uppenbarligen väldigt påläst :-)

    SvaraRadera
  11. Alex
    om man inte behöver en isbrytare så kan man sälja den, men den har ju införskaffats för att möta svåra förhållanden, helt ok om man hyr ut den under sommaren. men ingen vet hur vintern blir och att då hyra ut den för vintern visar på en enorm inkompetens, vi har ju de isbrytare vi har för att kunna säkra vår sjöfart även vid svåra vintrar.

    SvaraRadera
  12. Krister
    Att Oden är uthyrd är väl bra. Dom bryter is i Antarktis åt en Amerikansk forskningsstation och drar in mycket pengar. ag tycker det är värre att staten ihop med Transatlantic beställer Isbrytare/ offshore-ankarhanterare som inte klarar av att bryta is en normal vinter. Sjöfarten KAN kräva att isen ska vara bruten så att man kan köra mellan Sverige och Finland. De betalar höga fyr och båk avgifter som fritidsbåtar kan utnyttja gratis. Detta är inte skattefinansierat!

    SvaraRadera
  13. Nikolai Hoftun5 mars 2010 kl. 00:56

    Er vel som å kjøre bil, de har ikke brøytet skikkelig, det snør kraftig, og du plutselig setter deg fast. Du klarer deg utmerket inne i bilen med varme og musikk å høre på. Men du kommer det ikke videre.
    Det er vel sånn de har det, men de har det noe bedre enn i en bil :-)

    SvaraRadera
  14. Normal vinter? vilken sten sover du under? Jag har under mina 25 år av levnad aldrig upplevt en sån här katastrofal vinter.

    Gick tydligen inte att posta med sitt namn. Skräp site.

    SvaraRadera
  15. Det er like kaldt utenfor kysten av Norge, våre farvann fryser aldri til. Vi har en varm strøm som holder isen borte. Golfstrømmen gjør at kysten fra nord til sør er konstant isfri. Jeg antar at det er en av grunnene til at lkab bruker havnen i Narvik som skiping havn for malm, jeg aner ikke om lkab ligger ved sjø eller ikke, vil bare tro at isen i Østersjøen var en medvirkende årsak til at de valgte Narvik havn som utskipnings havn for malmen sin.

    SvaraRadera