Konstakademin tycke ratt de nya förslaget gällande slussen inte är bra, utan trivs så oändligt mycket bättre med hur det ser ut idag. För visst är dagens slussen en trivsam plats där man gärna stannar till och tittar på omgivningen och den är ju både snygg och trygg med sin små gångar och prång man måste passera på väg mellan söder och gamla stan.
Det är beroende på institutioner som Konstakademi och skönhetsrådet vi har en idag rätt tråkig stad då det gäller ny arkitektur och nya spännande lösningar. Jämför med bla Köpenhamn så är Stockholm ett U-land vad det gäller just den moderna arkitekturen. Och nu har även Oslo med sitt nya operahus seglat upp på arkitektur himlen, och Malmö har Turning Torso, här har vi Kaknästornet, och en massa skräniga tyckare som säger nej till förtätning och nya spännande projekt. Var fanns dessa grupper när Klarakvarteren revs?
SvD
fredag 8 maj 2009
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Slussen är dessvärre en ganska liten plätt där man inte kan experimentera med nya snurriga byggnader, men i Värtahamnen ska man visst låte fantasin flöda. Sedan finns ju Hammarby sjöstad och säkert en mängd andra platser där man kan bygga modernt och ännu mera på höjden, men glöm inte att Stockholm är en småstad och man kan inte bygga för stort, belasta infrastrukturen och proppa igen vägarna hur mycket som helst. Lagom är bäst.
SvaraRaderaLagom är också tråkigt
SvaraRaderata Köpenhamn med "den svarta diamanten" nya "operahuset" samt alla andra nya byggnader som man vågar lägga in i existerande bebyggelse, det ger liv och vitalitet åt en stad, därför är det befriande att ett sånt nyskapande förslag har vunnit tävlingen
Nu har du väl förstått fel? Wingårdh och dom andra i konstakademien är ju emot Stockholms tråkiga arkitektur. Kolla in Wingårdhs andra projekt så förstår du vilken typ av arkitektur de gillar.
SvaraRaderaSen tycker jag att det i "små staden" (som trots allt är den största i Sverige) är där det finns roligast utmaning till experimentell arkitektur, men det blir bara glasväggar och gallerior, tyvärr.
Tycker det är ganska tydligt att förslaget bara är en bit motorväg.
Erik
SvaraRaderaLäste du deras annons i dagens tidning?
där talar man sig varm i en kort essä från 2004 om hur fantastisk Slussen är som den är,
om man studerar förslaget så blir det minde väg och mer människor än hur det ser ut idag
Gert Wingårdh är en förnyare och har flera bra idéer och konkreta förslag om hur Stockholm kan utvecklas, men ingen (utom jag) har ju rätt alla gånger
Sveriges mest överskattade arkitekt äro Gert Wingårdh. Ta bara Clarion Hotel, grått grått svart - lite glas och en utskutande fasad. Mannen som önskar riva 90 % av Stockholm, låt karln hålla sig i Göteborg, där behövs en del färsk arkitktur -
SvaraRaderaNågot kul borde det byggas i slussen. kika här vad vi vill ha: http://slussensurfspot.blogspot.com/
SvaraRaderaMen har du sett hur förslaget stympats? Det blev ju bara kvar en tumme - eller ännu värre en motorvägsbro och en förortsgångbro.
SvaraRaderaSnälla ALLA - sätt er in i frågan http://slussen-nysynpaslussen.blogspot.com/