Att Koenigsegg med uppbackning av kapital från Norge skulle vara en bra köpare av SAAB är nog rätt tveksamt, faktum är att lilla Koenigsegg med omsättning 06 på drygt 28 miljoner och 07 drygt 55 miljoner och en balansomslutning 07 om ca 131 miljoner och som gjorde ett minusresultat 07 på nästan 25 miljoner, inte ser ut att vara den allra bästa på att driva egen business varför skulle det då gå så otroligt mycket bättre om man drev SAAB, visst kan man ta med visst tekniskt kunnande men i övrigt så ser synergieffekterna ut att lysa med sin frånvaro.
Frågan för SAAB är vilket mått av inflytande de nya ägarna kräver, SAABs nuvarande ledning har ju idag ett gediget industrikunnande och det är mycket viktigt för deras överlevnad att denna behålls inom företaget och att arbetsro infinner sig, om det skall finans någon framtid överhuvudtaget för bolaget. Sen är det även för hela Sverige viktigt att nya ägare dels kan skjuta till kapital och dels övrig kunnande, för någon stans så krävs det säkert statliga garantier, och med fel ägare så kommer dessa garantier fall ut och då står vi alla där och får betala.
AB AB AB DN DN SvD SvD VG DB DPS DPS DPS SvD DN SDS SDS HD HD BOT DN DPS VG
DB
OKUNNIGHET? Det er OK at yttra sin mening, men du borde ju veta lite mer om dom saker du utalar dej om. At K.egg går med forlust er en del av den strategiska oppbygnaden. Dessutan er K.egg bara et navn som frontar kjöpet. Firman har ingen annan ånsikt. Bård Ekers konsortium har så stor ekonomisk handlekraft at dom inte har behov eller önska om nogot stöd från den Svenske stat, så du behöver inte oroa deg för den biten. At du er svartsjuk på norska pengar, er nog hellre en grund för din negative åsikt
SvaraRaderaNu är det så att det är väl lite pinsamt om man anser att andra är okunniga samtidigt som man blottar sin egen okunnighet. Bård har idag ett stort antal engagemang som visar röda siffror, så om han är den som vill och kan slänga fram mellan 5 och 10 miljarder för att få SAAB på fötter återstår att se. Kul för dej att du är stolt över honom för att han just är norrman.
SvaraRaderaJag är dock övertygad om att SAAB hade haft bäst framtid som del av eller partner till en idag existerande bil koncern som tex Tyska Opel, eller varför inte FIAT
Hei
SvaraRaderaJeg er en "norrbagger", men jeg tror ikke SAAB ville overlevd lenge under et annet stort bilkonsern som f.eks. fiat, opel eller kinesissk foretag. Teknologien og ressurser ville eventuelt bare bli flyttet utenlands, og jeg tror at produksjonen i Sverige ville bli lagt ned i løpet av noen år.....
Problemet med SAAB som jeg ser er følgende:
1. Har alltid hatt likviditetsproblemer. Aldri tjent penger.
2. Har alltid hatt problemer med produktutvikling. Bilmodellene er eksstremt gamle, og udaterte. Gir ikke lyxfølelse selv om man betaler lyxpris.
3. Dyre biler som egentlig har applert mest til det svenske hjemmemarkedetsom, men som nå er overtatt av japanske biler.
4. Forhandlernettet er ekstremt dårlig - ihvertfall i Norge. Det er pina dø vanskelig å få kjøpt en SAAB i Norge. Alle andre konkurrenter er aggresive i markedsføring, og har et stort forhandlernett.
5. Hvem kjøper en bil fra et selskap som er under trussel om konkurs.
5. Selskapet har høye enhetskostnader pr. produsert bil, og den merkostnaden er ikke markedet interessert i å betale.
Nei SAAB må tenke på å fikse følgende:
1.Fjerne trusselen om konkurs slik at folk er sikre på at garantier kan opprettholdes.
2. Utvikle nye og innovative bilmodeller som markedet etterspør.
3. Finne ut hvilken strategi de skal følge, og hvilket segment de skal konkurrere i.
4. Få et proft forhandlernett som kan selge bilene, og at det ikke er SÅÅÅÅÅ vanskelig å finne bilforretningen!!!!!
5.Få ned kostnadene ved produksjonen.
Hilsen
Økonom/investor
Ellers vokste jeg opp som barn på 70-tallet med SAAB 95 (kjempebil!!!) og Volvo 142.