måndag 6 april 2009

Håll hårt i plånboken

Visst ser det ljusare ut för SAAB, men bolaget måste lyckas med att sälja bilar i en tid när ny bil och definitivt inte en bensinslukande bil står högst på folks önskelista.
Visst har bolaget nya och spännande bilar i pipeline och en av dessa är visst bara att rycka på knappen för att få ut, men finns köpare till bilarna och viktigare ändå är finns köpare till SAAB, för det behövs nytt kapital in i bolaget omgående.

Sen betyder inte en ny ägare att jobben blir kvar i Sverige. SAAB kan likaväl bli ett bilmärke tillverkat tex. någonstans i Asien.

Det kommer dessutom att bli intressant att se vilka krav en eventuell köpare kommer att ställa på den Svenska regeringen i form av garantier för att eventuellt behålla produktionen i Sverige.

Vill därför uppmana Maud att vara positiv men samtigt fortsätta den inslagna vägen och hålla hårt i våra skattepengar, och inte rusa runt som en Mona Sahlin och lova pengar till höger och vänster

VG DB SvD SvD2 SvD3 AB AB2 DN DN2 DN3 SDS

1 kommentar:

  1. GM har betalat/betalar gamla skulder till alla fordringsägare utom Svenska staten. Dessa betalningar som GM gör minskar inte SAABs skulder, men de gör så att GM blir fordringsägare i stället för staten, vilket gör att leverantörerna inte slutar att leverera, vilket de naturligtvis skulle göra annars. Fortsatta leveranser sker mot förskottsbetalning eller betalning dagen efter leverans. (Om betalning inte sker stoppas leveranserna och då “dör” SAAB).

    Accordet kommer således att göras med endast två fordringsägare, staten och GM. Priset för den som sedan köper SAAB av GM blir rimligen så högt att GM får tillbaka det de inte får vid accordet, eller en del av det.

    Det är knappast troligt att GM skulle göra detta om de inte räknade med att försäljningen skulle gå att genomföra. Även om priset bara blir en krona så betyder det att GM kan hoppas få tillbaka det de lånat ut till SAAB. Kanske är det detta som gör att vissa verkar så förhoppningsfulla.

    Avgörandet kommer att ligga i statens händer. Dels genom skatteverket som måste avgöra om de kommer att ställa upp på ett accord. (Har inte skatteverket företräde före GM vid konkurs?) Dessutom verkar upplägget vila på antagandet att staten garanterar ett nytt lån på 600 miljoner dollar. bollen kommer altså att hamna i regeringens knä igen.

    Om staten säger nej blir GM de största förlorarna (förutom de anställda som blir arbetslösa) medan troligen de materiella värdena räcker för att betala utestående skatteskulder. Leverantörerna tappar en stor kund, men de drabbas inte av kundförluster.

    Om staten säger ja och det därigenom inte blir konkurs kommer vi skattebetalare istället att riskera stora belopp (uppemot 10 miljarder kronor).

    Ska vi rösta :)

    SvaraRadera