måndag 9 mars 2009

Vatikanen anser förintelseförnekare mer värd än våldtagen 9 åring

Vatikanen kanske skulle ta och vakna och se var världen är, eller är det så att Vatikanen inte har tänkt sig att det ultrakonservativa SSPX skall välkomnas åter i katolska kyrkans famn, utan det är så att Katolska kyrkan skall bli som SSPX.
Biskopen i SSPX förintelseförnekaren Williamson, han som påstår att inga Judar gasades i utrotningslägren, och att maximalt 200 till 300 000 judar dog under kriget, han skall få tid på sig att ångra sig osv, Men när en liten 9 årig flicka som våldtagits sedan hon var 6 år blir gravid med tvillingar och en läkare aborterar fostren i enlighet med Brasiliansk lag, det var dessutom är fara för flickans liv, så bannlyses flickans mamma och läkaren som utförde ingreppen av Ärkebiskopen i Katolska kyrkan i Brasilien. Han får nu dessutom medhåll av kardinal Giovanni Battista Re en av Påvens närmaste.


SvD SvD2 DAGEN AB DAGEN2 DAGEN3

5 kommentarer:

  1. Var det inte så att Williams redan är bannlyst? Även mammans och läkarnas bannlysningar kan lyftas. Vad anser du om de två som miste livet?

    SvaraRadera
  2. var inte Williamsons bannlysning redan lyft?
    jag trode i min enfald att bannlysning var något som kyrkan såg seriöst på och inget som man la på och tog bort hur som helst, så vadå? menar du att bannlysningen bara var en liten markering som lyfts efter ett tag.

    visst kan man diskutera aborter, men det är ett mycket stort men, att överhuvudtaget diskutera att ett litet barn som blivit våldtaget inte skall ha rätt till abort, när det dessutom är risk för hennes liv är bara pinsamt. fundera på hur liten en nio årig flicka är så kanske du förstår. Den som är brottsling är den som har våldtagit, om du vill ställa någon till svars för fostren som du kallar "de två" så är det våldtäksmannen och inte de som försöker rädda liv

    SvaraRadera
  3. Nu håller jag förvisso inte med Katolska Kyrkan i deras syn på abort, men eftersom de betraktar abort som mord (livet börjar vid befruktningen) och mord som en väldigt svår synd så är bannlysningen logisk. Notera att oavsett hur fel våldtäkt är, så anses mord vara värre.

    Men protestgruppen förstår jag inte riktigt. Bannlysning är en religiös åtgärd, tror man på religionsfrihet så bör man rimligen låta religiösa auktoriteter komma med sina moraliska pekpinnar, oavsett hur fel man tycker de är. Visst kan vi tycka illa om deras ställningstagande, men det tycks på debatten som om man kräver att bannlysningen tas tillbaka, och det ter sig lite märkligt att en massa sekulära protestanter och ateister vill säga åt Katolska Kyrkan hur den bör agera i en religiös fråga.

    SvaraRadera
  4. Man måste vara medveten om vad det betyder för en människa i ett djup religiöst katolskt land att bli bannlyst. Det är troligtvis ingen händelse man borstar av axeln för att sedan gå vidare.

    Kyrkan som bannlyser personer som i detta fall räddade ett liv tar på sig ett otroligt stort ansvar för vad som händer med dessa människor.

    Påven har ju idag gjort en pudel och erkänt att handhavandet av SSPX och Williamson var klantigt skött, så vi får väl se fram emot nästa pudel.

    Katolska kyrkan har sin rätt att som kyrka hantera sina trosfrågor såsom de vill, men de är också en maktfaktor och som en sådan bör man kunna kräva att de är uppdaterade på hur världen ser ut och försöka hantera händelser utefter ett humant religiöst perspektiv
    Andra Vatikankonciliet som mellan 1962 och 1965 beslutade att katolska kyrkan skulle i viss mån anpassa sig till det moderna samhället och ha en mjukare inställning till andra religioner borde ge underlag till en moderna bedömning.
    Intressant är att SSPX grundades bla därför att de inte kunde accepter att katolska kyrkan öppnade sig mot omvärlden i och med Andra Vatikankonciliet

    SvaraRadera
  5. Abort innebär att man dödar ett ofött barn, dvs. att man begår mord. Sådant leder per automatik till exkommunicering. Det vet alla katoliker. I det här fallet tror jag nog att bannlysningen kan hävas av biskopen efter en ganska enkel bikt. Även detta är något som alla katoliker vet.

    Att kyrkan tillämpar sin kanoniska rätt på detta sätt är allmänt känt och något som alla katoliker förutsätts vara med på. Det var inte obekant för någon av de involverade vad deras handlingar skulle få för reaktion hos kyrkan. Hade du på allvar väntat dig att kyrkan skulle ha reagerat annorlunda? Till och med relativt okunniga svenskar (t.ex. Birgitta Ohlsson) känner till den katolska synen på abort.

    Frågan om Williamson handlar om något helt annat. Han var exkommunicerad för att han hade blivit biskopsvigd utan påvens tillåtelse, vilket är ett brot mot kanonisk lag. Hans påståenden om Förintelsen är avskyvärda, men det var inte på grund av dem som han var exkommunicerad.

    SvaraRadera