söndag 22 mars 2009

Centerpartist behöver längre skolgång

Det skall visst vara minst 178 skoldagar på ett läsår och nu vill några Centerpartister med Sofia Larsson i spetsen, att man skall införa ett tre terminssystem för att kunna lägga till ca 200 – 250 timmar per läsår, de anser nämligen att antalet timmar inte räcker till.

Men om eleverna inte når sina kunskapsmål, varför är lösningen att dela in läsåret i tre terminer, faktum är att hela Sverige fungerar efter det terminssystem som vi haft sedan urminnes tider. Skolan lever inte i ett eget land.

En fråga som man måste ta ställning till är, fungerar utbildningen bra idag? Om svaret är nej, varför öka antalet timmar på något som fungerar dåligt fungerar det bättre då. Om svaret är ja, varför denna reform.

Om man ökar antalet skoltimmar med ca 1 per dag så är man nästan hemma på de 200 – 250 timmar de eftersträvar, min erfarenhet från mina barn är att det finns massa sk håltimmar att fylla ut och på så sätt knappt öka längden på skoldagen för eleverna.

Men viktigast är frågan har antalet timmar i skolan det enda som har med kvaliteten på utbildningen att göra? Visst har antalet timmer en viss del med den kunskap som eleverna får men det är ett typiskt politikersätt att göra en svår fråga enkel

Om man istället för att hitta på reformer som dessutom rör till hela samhället, reformerar utbildningen, tar lärdom av skolor runt om i landet som verkligen arbetar med dessa frågor och lyckas, och ser över lärarutbildningen för tusende gången i ordningen. Men det är väl så att det är inte lika intressant för Sofia Larsson ( C ) som tydligen vill göra sig ett namn och det gör man inte på att ändra i gammalt, utan då skall det vara nytt, strunt samma hur smart det är

Men Sofia! visst märks det att skolan inte lyckas alla gånger, och det är möjligt att 200 – 250 timmar mer skolgång per läsår hade hjälp dej att bli lite klokare


SvD SvD2 SvD3

2 kommentarer:

  1. Varför skall man alltid hitta på nått nytt sätt att försämra skolan med ännu mer. Det är nästan patetiskt att se alla dessa reformer som inte gett oss en bättre skola, och nu detta som inte är en bäätre idé än allt annat larv som prövats genom åren

    SvaraRadera
  2. Skolan har nog så länge jag kan minnas slltid varit utsatt för någon ovälvande reform som skall ibland göra den bättre för eleverna (vilket helt klart ibland betytt, slöare) ibland billigare och ibland för att det är så kul att ändra saker. Det som känns är att det hela tiden har varit ett liten utförsbacke trots alla "reformer". Det finns idag skolor där man gör ett fantastiskt jobb, istället för att sitta hemma med skygglappar på kammaren och hitta på nya idiotreformer som Centrpartisterna, så kan man studera verkligheten och lära av den

    SvaraRadera